Belgische Swappables?

viktor-d

Junior Member
it look like your wight is ok. i was sure that this foam board is allmost 2 times heavier than the american foam board.
My first plane is FT Old speedster and it is 900g with 2200mah 3s battery ntm 2826 1200kv motor. its fly but on 3/4 throttle. thats why i asked you for weight of foamboard.
thanks for informations.
 

-Sharky-

Junior Member
I did a measurement on a fresh sheet of the AVA foam board (which I am using for the FT racer) and it clocks in at 4,7 gr/dm². This should be around 50% heavier than the Adams brand foam board. I might have to reweigh my FT storch...
 

viktor-d

Junior Member
so you think any plane with this foam board are still able to fly?
thank you for helping... i just didnt knew can i build my other planes too with this foamboard or not...it seems that is possible. maybe a little bit more power and every type of foam can fly :)
 

-Sharky-

Junior Member
Maybe it's a little heavier, but it's also a lot stronger apparently. You'll drain your battery a little faster, that's all I guess.
 

kulens

Member
Hi all,

Another scratch builder from Belgium :)
I've built "my" version of the FT Versa Wing:


Top view:
IMG_20150720_194738.jpg

Bottom view:
IMG_20150720_194821.jpg

I haven't made my version as a swappable, instead I've made it fixed with 2 little doors to access the ESC, receiver and battery.
 

Ludodg

Member
Opgegeven om degelijk en vergelijkbar foamboard te vinden ...
Ik gebruik nu ok het AVA- foamboard. Ik heb ook al een paar kits besteld van Flitetest, én gebouwd en gevlogen en ik kan dus vergelijken.
Het AVA-foam is zeker degelijker dat FT-foam. Het papier van die laatste delamineert een beetje te gemakkelijk. Aanvankelijk ok maar na verloop van tijd en gebruik zie je echt randen papier lossen.

AVA- foam is steviger en netter.
Toegegeven, het is zwaarder.

Ik ben leraar en ben momenteel als middagactiviteit op school een aantal Tiny Trainers (zweefmodel) aan het bouwen met hen.
Volledig dus uit AVA-foam. Daarnaast het ik ook een FT-Tiny-Trainer en ik zal dus kunnen vergelijken.
Ik post mijn bevindingen hier nog wel.
 

Ludodg

Member
Oh, nog een paar belangrijke details:
AVA-foam is 5mm dik ipv 4mm maar meestal is dat niet zo'n groot probleem. Hier en daar moet je soms toch wel eens wat extra snijden om iets makkelijk te laten passen, maar dat valt best mee.

AVA-foam 5mm is te koop in zwart en wit. Voorlopig lijkt het papier toch nog redelijk los te trekken zijn bij de zwarte variant. Bij wit iets minder maar dat zoek ik nog verder uit.
 

kulens

Member
Dank voor de info. Ik heb deze platen ook bij AVA zien liggen, maar heb ze nog niet gebruikt. Zelf gebruik ik depron-platen van 5mm. Daar heb je geen papier op kleven, maar tot op heden heb ik dat nog niet gemist. Ik heb telkens gekleurde tape (van AVA :) ) gebruikt. Volgende keer ga ik proberen om met vernis en bruin papier het model te bewerken, zoals wordt uitgelegd bij het waterbestendig maken van de modelen.

Ik ben er wel nog niet uit welke vernis ik ga gebruiken. Iemand raad/ervaring?
 

Wesley

Junior Member
Hey, Dag iedereen
Ik wil me na een aantal zelf gekochte modellen ook eens wagen aan het bouwen van een FT foamie... Ik ga alvast het foam van AVA eens proberen. Wat ik me afvraag is hoe jullie de plannen op de foam tekenen/drukken? Wie kan een goede glue gun aanraden?
 

-Sharky-

Junior Member
Hey, Dag iedereen
Ik wil me na een aantal zelf gekochte modellen ook eens wagen aan het bouwen van een FT foamie... Ik ga alvast het foam van AVA eens proberen. Wat ik me afvraag is hoe jullie de plannen op de foam tekenen/drukken? Wie kan een goede glue gun aanraden?

Ik ga naar een kopiecenter waar ze planafdruk doen en print gewoon schaal 1:1 uit. Dan kun je makkelijk van papier overzetten naar het foamboard.
Als lijmpistool ben ik zeer tevreden over de Steinel Gluematic 3002

Veel plezier/succes met de build!

Ik probeer binnenkort de FT Mini Arrow met AVA foam te bouwen.
 

Ludodg

Member
Ava-foam werkt prima. Twee aandachtspuntjes echter: de plannen van flitetest zijn getekend voor 4mm-foam en ava-foam is 5mm. Dat is niet zo'n probleem maar bij het vouwen wringt dat dus iets extra tegen.
Daarnaast kan je bij ava-foam heel slecht het papier aftrekken. Bij het zwarte ava-foam wil dat soms wel eens lukken, bij het witte: rampzalig.
 

Ludodg

Member
Qua lijmpistool: ik heb het lijmpistool gekocht van de flitetest-mannen en daarna omgebouwd van 110 naar 230volt
 

kulens

Member
Een kleine update, ik had geschreven dat ik wat met vernis en papier ging experimenteren daar ik depron gebruik, en ik dus geen top-laag van papier heb. Wel, dat is me super bevallen. Ik heb ook de indruk dat dit minder zwaar uitvalt dan de AVA-foam.

Mijn laatste built is de FT Spitfire (in Belgische kleuren natuurlijk ;-) )

IMG_20160616_073503.jpg

Een andere built van deze winter, de nnTiger Moth (ook met Belgische configuratie ;-) )

moth - b 2.jpg
 

Wesley

Junior Member
Een leuk weetje voor iedereen... Na contact met Flite test of er leveranciers in europa zijn van hun producten vertelden ze mij dat deze binnen een 4-tal weken in Europa verkrijgbaar zijn via Graupner in Duitsland! Zal alvast heel wat verzendingskosten besparen. Op de site van Graupner kan je al een heel gamma producten van FT zien, ze zijn enkel nog niet leverbaar.
 

kulens

Member
Het ziet er inderdaad naar uit dat ze een goede verhouding hebben met Graupner. Een win-win voor beide partijen zeker. Maar ook leuk te vernemen dat Graupner de verdeler voor Europa wordt. Ik kijk er alvast naar uit.

update: Dit vond ik terug op de website van Graupner.de (inschrijven voor de nieuwsbrief dus ;-) )
 
Last edited:

PsyBorg

Wake up! Time to fly!
I don't understand most of what is being talked about in this thread but I do understand pictures. You guys have some nice builds in here. Specially that Tiger moth. That's a nice looking plane.
 

kulens

Member
I don't understand most of what is being talked about in this thread but I do understand pictures. You guys have some nice builds in here. Specially that Tiger moth. That's a nice looking plane.

Thanks!
We speak Flemish (Dutch alike), one of the spoken languages in Belgium. Google translate can help you ;-)
One of the other things we've mentioned, we will be able to order kits and FT-foam as well in Europe, as it seems Graupner will start selling FT-stuff in Europe.
 

Wesley

Junior Member
Hallo allemaal,

Ondertussen heb ik enkele modellen gebouwd met het AVA foam board. Een FT-slinger, een versa wing en voor mijn zoon een tiny trainer. Nu wil ik die graag spuiten, welke spuitbussen gebruiken jullie? @ Kulens jouw spitfire is prachtig gespoten by the way...

Ik ben ook aan het proberen om van mijn versa wing een pusher te maken maar dan met een power pod zodat ik een extra motor setup kan uitsparen... Lijkt wel te lukken met enkele aanpassingen, als mijn maiden flight goed lukt plaats ik wel enkele foto's maar eerst zeker zijn dat het werkt natuurlijk ;)

Greets Wesley