Rådfrågning på svenska

Arkstedt

Junior Member
Hej!

Tänkte att vi Svenskar ju borde kunna ha ett eget forum där vi ställer frågor relaterade till FliteTest och deras produkter.

Till att börja med har jag en fråga gällande behandling av skumplasten för att kunna måla. Har ett par flygplan som ska monteras ihop ikväll, men saknar kunskapen om vad geggan heter som Chad och Josh Bixler kör på sina plan innan de målar för att skydda kroppen.

Svar på vad det heter samt var det kan inköpas vore turbobra
 

colorex

Rotor Riot!
Mentor
Hej!

De brukade andvända Shoe Goo till EPP - och Minwax (vattenbaserat poliuretan) för Foamboard. Sen borde du kunna måla utan problem. En annan möjlighet är att sprutmåla i flera mycket tunna lager - jag har gjort det, det funkar bra men tar tid.

Hälsningar från Ecuador!
 

pgerts

Old age member
Mentor
Frågan är ju också om du använder deras pappersklädda plattor eller det vi vanligen använder här - Depron eller motsvarande utan papper. Depron behöver man ju inte alls behandla för att få fuktsäkert. Jag brukar använda vanlig transparent packtejp från Biltema för att få ett styvt, lätt och starkt ytskikt. Sedan kan man lacka med Biltema lack eller nästan vad som helst. Det viktiga är att bygga lätt och inte lägga på allt för många onödiga gram.
 

Arkstedt

Junior Member
Jag använder FT's speed build-kits med pappersbeklädda foamskivor (aldrig byggt flygplan från grunden förut)

Vilka förberedelser är bäst då? Behövs några?
 
Last edited:

tramsgar

Senior Member
Ska du flyga i fuktigt väder eller landa i blött gräs kan det vara en god idé att använda nån typ av icke-vattenbaserat polyuretanlack vilket jag har för mej att minwax typ är. Ett eller två tunna lager (torka av dem efter en liten stund). Ska du ändå måla ditt foamboard så blir det rätt bra vattenskyddat av själva färgen. Själv har jag bara målat lite och klarat mej bra jämnt.